Tungheden taler: En stemme fra aktivitetskulturens skygge


Nogle gange, særligt om morgenen, føler jeg mig så tung, at jeg næsten ikke kan komme i gang med
dagen. Tungheden griber fat i mig, og nægter mig enhver form for aktivitet. Når jeg er tung, kan jeg næsten ikke bevæge mig. Det er vigtigt. Tungheden vil have mig til at stoppe med at bevæge mig, mentalt og fysisk.

Tungheden siger: ”Stop! Lad være med at bevæge dig. Du har bevæget dig for meget, mentalt og fysisk. Eller rettere: Du er kommet til at forveksle bevægelse med liv. Men bevægelse er ikke liv. Vores kultur tror, at liv er udvikling, fremskridt, forandring og fornyelse. Vores kultur tror, at vi lever mest, når vi har travlt. Helst lidt stressede. Vi dyrker løb som den højeste motionsform. Løb, løb, løb. Vi skal ha’ travlt, vi skal ha’ noget fra hånden, vi skal ha’ gang i noget og helst gang i meget. Vores kultur er en kultur, der dyrker og hylder aktivitet. Vi oplever aktivitet som liv. Måske er det fordi vi er overbeviste om, at dette liv er det eneste, vi har, og at det er det eneste, vi nogensinde vil få. Derfor gælder det om, at få så meget som muligt ud af dette liv. Vi må maksimerer livet, for det er en knap ressource.”

Tungheden siger: ”Derfor drikker vi kaffe hver dag. Kaffe er en eliksir, der kan fodre og vedligeholde aktiviteten. Kaffe er den magiske drik, som vi indtager hver dag, så vi ikke spilder livet, og så døden ikke kommer for tæt på.”

Tungheden siger: ”Men jeg, derimod, er tunghed. Når vi føler os tunge, så bliver vi stille, psykisk og fysisk. Og denne stilhed minder os om døden. I døden ligger vi helt stille, psykisk og fysisk. Derfor undgår vi tungheden, for den minder os for meget om døden.”

Tungheden siger: ”Jeg er tungheden, og jeg er den skygge, som en kultur, der altid stræber fremad og opad må slæbe efter sig som en ukendt byrde; som en uhyggelig følgesvend, der altid er lige uden for synsfeltet, og som får os til at løbe hurtigere. Men jo hurtigere vi løber, jo større vokser jeg mig i skyggen. Jo hurtigere man løber, jo mere tunghed efterlader man bag sig i en skygge, som man aldrig kan ryste af sig.”

Tungheden siger: ”Den der stopper op og undgår aktivitet vil blive indhentet af mig; mig, der er aktivitetskulturens skygge.”

Så pludselig står man der, helt fastnaglet til jorden, midt på løbebanen. Hvad nu? Der er fløjtet start, spurt, men jeg kan ikke røre mig, jeg kan ikke komme i gang, jeg kan ikke løbe mere. Hvad kan jeg nu? Jeg kan gå ind i skyggen og ind i tungheden.

Hvad sker der med den person, som går ind i tungheden? Der sker først det, at man bliver helt lammet. Man går ind i et mørke, som man slet ikke kender. Derfor vil man blive oversvømmet af mørket. Det er som at falde i en tjærepøl uden at kunne komme op. Man bliver suget ned. Man prøver af al kraft at arbejde sig op af tjærepølen, men når den først har fået fat, så er det umuligt. Vi er oversvømmede, holdt fast, suget ned. Og vi længes efter luft, efter lys, efter bevægelse. Vi længes efter at føle os levende igen, så vi kan løbe videre, udrette noget, være aktive, være noget for andre. Vi bliver ved med at kæmpe mod tungheden med alle de resurser, vi kan finde. Vi tænker, at tungheden er vores fjende, og vi vil vinde denne kamp, som vi har vundet andre kampe i livet.

Men på et tidspunkt får vi måske den tanke, at tungheden måske vil os noget. Vi stopper med at kæmpe mod tungheden, og vi vender os om og spørger den: ”Hvad vil du mig Tunghed?” Og måske vil tungheden svare.

Tungheden siger: ”Jeg lammer dine muskler, jeg stopper dine tanker, jeg stækker dit liv og dine bevægelser. Jeg stopper din evne til at arbejde.”

Så jeg spørger: ”Hvorfor gør du det?”

Tungheden siger: ”Jeg er natur. Når jeg stopper dig, er det ikke fordi, jeg har en hensigt. Og slet ikke en ond hensigt. Jeg følger bare naturlovene. Når en sten falder til jorden, er det ikke fordi, den har en hensigt med det. Når en sten, der falder, rammer os, er det ikke fordi, den har en ond hensigt. Sådan har jeg heller ingen hensigt. Jeg er natur, så jeg følger naturlovene.”

Så jeg spørger: ”Hvad mener du med, at du er natur?”

Tungheden siger: ”Jeg mener, at det er naturligt, at hvis man er hurtig, så vil man efterlade langsomheden bag sig. Hvis man stræber opad, så vi man efterlade et dyb bag sig. Hvis man altid er aktiv, så vil man efterlade en mængde af stilstand bag sig. Og det, man efterlader bag sig, vil man altid skulle møde senere. Så jeg er ingen moralsk lov, og jeg har ingen belæring om, hvordan man bør leve sit liv. Jeg er en naturlov, og naturen giver ingen leveregler; den er bare.”

Så jeg spørger: ”Jamen, har du så ikke noget råd til mig om, hvordan jeg bør forholde mig, og hvad jeg bør gøre? Er der ikke noget, jeg kan lære?”

Tungheden siger: ”Lev dit liv som du vil. Naturlovene vil fungere, hvad enten du tænker på dem eller ej: Aktivitet efterlader et behov for hvile. Enhver bestigning opad efterlader en afstand nedad. Store præstationer tærer på kræfterne, som derefter har brug for at blive ladet op. Hver gang viljen vinder en kamp over kroppens behov, så efterlader den et underskud, som skal fyldes op på et senere tidspunkt. Der er ingen moral, ingen belæring, bare naturlove.”

Så jeg spørger: "Jamen, er der ikke et eller andet værdifuldt at finde inde i tunghedens mørke? Er du virkelig bare en naturlov?"

Tungheden siger: ”Du vil få at se, at dybde betyder sjæl. Det er i dybden, at sjælen skabes og får fylde. Det er ikke i højden og hurtigheden, at sjælen får krop. Det er i dybden, og tungheden trækker dig mod dybden. Sjælen er ingen himmelfart. Sjælens fylde er i langsomhed, tunghed og dybde. Jeg kan fortælle dig dette med mange ord, men ord er ikke det væsentlige. Dette kan ikke læres af ord."

Så jeg spørger: ”Hvordan skal vi afslutte denne dialog?”

Tungheden siger: ”Du kan jo fortælle, hvordan du har det nu, efter denne snak.”

Så jeg siger: ”Jeg har det egentlig ok. Jeg kan stadig mærke dig, men du er blevet mindre en fjende. Jeg vil ikke sige, at du er blevet en ven, Tunghed. Men nu kender vi hinanden lidt bedre. Vi er begyndt at få en relation. Og jeg synes, at det gør en forskel.”

Jeg tilbyder jungiansk psykoterapi (psykoanalyse). For terapi, se min hjemmeside: www.thomasgitz.dk. Eller kontakt mig på gitz@ruc.dk eller 29804742

Kommentarer

  1. Ok Thomas. Hvis ikke du holder dig fra mine tanker så tror jeg måske vi liiiige skal have en snak. :)

    Jeg havde en mega samtale med mig selv forrige fredag efter en meget smertefuld behandling. Den lød sådan her

    Pain Level: Death Star / Sussi Louise Smith June 2019

    I can do anything
    Almost anything
    Most things
    I am strong
    Well, stubborn
    I am insistent
    When there's something I need to do.
    Not so much when I want to do... It's
    Need that wins


    I can't do this though
    This floors me
    No
    It's deeper than that
    It's in the core
    Maybe so deep it breaks though on the other side of the planet.
    Where is that? Where?
    I need to know if I break through will I be in the sea?
    On land, will I be on a mountain top? Will I be the same?


    Pain level Death Star
    I need an out
    A Luke Skywalker
    Or Chewbacca
    Or Princes Leah
    A story of good prevailing over evil

    I need...
    I was taught not to say 'I need'
    Good girls don't demand
    It's impolite
    Fuck that
    And stuff

    At least have the decency to kill me then
    Because this journey of black hole pain requires different strategies
    Desperate times calls for calming measures

    I keep telling myself:
    You're not dying
    It's just pain
    It's not your first rodeo You've got this
    But I don't.
    I am dying
    Pain is still at planet destruction level and I have never been in a frigging rodeo I'm out of ideas

    Wait... The rules I made an escape plan toolbox once Things to do, plans, rules What were they again.
    1. Breathe ... Tick
    2. Call a friend. Can't do it. Can't talk
    3. Close your eyes and count back and forth from 10 to naught. Tick
    4. Take the pain meds. Without spewing them right back up. Hard fail
    5. Go to a quiet place ... Try to relax
    This list is broken. Still I’ll try again

    But first I have to get my body to listen
    Don't block me out
    Don't
    Get those legs to move
    Don't faint
    The pain is real
    But it's not deadly
    Listen to me
    In a few hours you will feel better Now get the legs moving.
    Find your way to the next chair.

    Close your eyes, think of that place on the other side of the planet Maybe you took a side turn in your panic
    And you're in Hawaii. You always wanted to go there.
    Keep your eyes closed Open your heart and your third eye Can you see the hummingbirds?
    Feel the warm water around your ankles, the sun on your neck
    You'll be fine. Look up
    Go find a bar
    That’s right
    Use those legs
    Move your body
    Don’t think
    Just move

    You’re ok

    What does one drink in Hawaii?
    I don’t bloody know, do I!? I haven’t been

    Christ, two seconds, is that all you can muster?
    Seriously
    Go to that bar and get something you like, and shut the fridge This is supposed to be nice
    OK
    I would like
    Tequila
    Fresh lemon,
    Salt
    And that dude, what’s his name The Rock Him, playing with his girls saying funny ... things
    This is ridiculous, who the hell is The Rock to you?

    Nobody, But he makes me laugh

    Ok, it’s working now
    Open your eyes
    Get up
    Walk to the train station
    Don’t take the pain killers ‘til the tequila’s worn off
    Ok Ok?
    Ok !

    See I told you, you could do it
    Pain Level: Death Star?
    No. More like pain level: Molotov cocktail now
    I’d say that’s a success
    Thank you

    SvarSlet

Send en kommentar